Teimme tällaisesta aiheesta käsikirjoitus- ja kuvallinen ilmaisu linjallamme koulussa esitelmän ja mielestäni olisi sääli ja hukkaan heittoa, jos en jakaisi sitä kanssanne. Toivottavasti siitä irtoaa pontta ja ajatusta omiin kirjoitelmiin, esitelmiin tai muuten vain lukemiseksi. Työhön on osallistunut myös hyvä ystäväni ja opiskelutoverini. Lopussa löytyvät tietysti myös lähteet.
kuva©MinnaKarjalainen
1. Mitä samaistuminen on?
Hyvälle elokuvalle tai tarinalle on ominaista, että sen
hahmot ovat samaistuttavia.
”Samaistuminen on terminä meille varsin
epämääräinen. Se tarkoittaa positiivisen samankaltaisuuden havaitsemista
itsensä ja roolihahmon välillä. Samaistuminen ei ole yksi jatkuva tila johon
joudumme, vaan aktiivista aaltoliikettä, missä vuoroin etäännytään ja
lähennytään hahmoa oman arvion perusteella” (Pesonen 2002, 1)
Samaistumisella käsitellään tunteita. Katsojan itse täytyy
heittäytyä elokuvan vietäväksi, jotta samaistuminen voi tapahtua. Samaistumisen
kautta käsittelemme omia tunteitamme ja kokemuksia. Se antaa perspektiiviä
omaan elämäämme. Samaistumme usein helpommin täysin fiktiiviseen hahmoon kuin
todelliseen. Fiktiivisen hahmon kautta pystymme paremmin käsittelemään tunteita
samalla tiedostaen, että se ei ole totta. Tässä esseessä käsittelemme
samaistumista pahoihin fiktiivisiin henkilöihin.
Etsimme siis tietoisesti samaistuttavasta hahmosta
samankaltaisuuksia. Voimme samaistua myös useisiin tarinassa esiintyviin
henkilöihin. Arvioimme siis fiktiivisiä henkilöitä ja heidän suhdettaan meihin,
sekä tekijöiden näkemyksiä maailmasta.
”Miksi ihmiselle sitten on kehittynyt kyky samastua toiseen
ihmiseen? Voidaan olettaa, että toisten huomioiminen on ollut alkuihmisellä
varsin vaistonvaraista. Älykkyyden ja sosiaalisten taitojen kehittymisen
edellytys on ollut toisia kohtaan tunnettavan empatian ja sympatian jalostuminen.
Samastuminen on vahvistanut lauman keskinäisiä siteitä ja ohjannut huomioimaan
muitakin kuin omia jälkeläisiä.” (Pesonen, 2002, 2)
Samaistumiseen vaikuttaa tietysti katsoja, hänen ikänsä,
kokemuksensa ja arvomaailmansa. Samaistumiseen vaikuttaa myös hahmon luojan
näkemykset ja hahmon toteutus.
2. Pahaan hahmoon samaistuminen
Mikä pahassa hahmossa kiehtoo?
Itse hahmon ei
tarvitse olla miellyttävä. Usein puhutaan, että hyvä paha hahmo tekee hyvän
elokuvan. Niin katsojan kuin pahan hahmon luojan on samaistuttava hahmoon.
Hyvien hahmojen sankaruus ja hyvyys jäisi kokematta ja näkemättä ilman heitä
ahdistelevia ja vaivaavia pahoja henkilöitä.
”Elokuvan historia tuntee kuitenkin useita hienoja
esimerkkejä elokuvista, joissa moraaliton tai moraalisesti arveluttava
roolihenkilö esitetään niin, että yleisö kykenee - ainakin hetkellisesti -
samaistumaan tähän.” (Anitta Kiviranta, 2010, 11)
Pahat hahmot ovat usein erottuvampia ja voimakastahtoisempia
kuin hyvät hahmot. Heillä on voimakkaammat mielipiteet, usein halu saada valtaa
tai kostaa koetut vääryydet, jos sellaisia on heille tapahtunut. He saattavat
olla joutuneet eristetyksi yhteiskunnan ulkopuolelle, mikä tekee heissä halun
kapinoida ja saada valtaa.
Usein pahan hahmon synty esitellään eri tarinoissa. Esitetään, etteivät kaikki syntymästään ole pahoja, vaan tulleet sellaisiksi huonojen kokemuksien kautta. Aina tätä ei kuitenkaan selvitetä katsojalle. Jotkut ovat vain pahoja.
Usein pahan hahmon synty esitellään eri tarinoissa. Esitetään, etteivät kaikki syntymästään ole pahoja, vaan tulleet sellaisiksi huonojen kokemuksien kautta. Aina tätä ei kuitenkaan selvitetä katsojalle. Jotkut ovat vain pahoja.
Pahoilla hahmoilla on usein valtaa muihin sekä kyky saada
toiset seuraamaan määränpäitään. He erottuvat joukosta ja ovat usein
impulsiivisia ja kykenemättömiä hillitsemään tunteitaan. Useat pahat henkilöt
toimivat pelkurimaisesti tilanteissa, halveksivat muita sekä turvautuvat
helposti väkivaltaan puhumisen sijasta.
Toisaalta paha hahmo voi olla lähestulkoon millainen vain. Hän voi olla myös täysi teeskentelijä, joka pitää ilkeät mietteensä ja tekonsa muilta salassa valehdellen.
Toisaalta paha hahmo voi olla lähestulkoon millainen vain. Hän voi olla myös täysi teeskentelijä, joka pitää ilkeät mietteensä ja tekonsa muilta salassa valehdellen.
Paha voi hyvin olla
myös omalla tavallaan hauska – hän voi olla kömpelö ja typerä vaikka toimiikin
moraalittomasti.
Roolihahmon, niin hyvän kuin pahan, on aina oltava hyvin
tunnistettava ja tehdä voimakas vaikutus, ennen kuin ihmiset pystyvät
samaistumaan häneen. Pahan hahmon motiivit eli syyt toimintaan on tultava
ymmärrettävästi esiin katsojalle samaistumiskokemuksen onnistumiseksi.
Usein pahoilla hahmoilla on vähemmän heikkouksia kuin
hyvillä, ja heidät esitetään hyviä voimakkaampina tai heillä on suurempi valta
verrattuna tarinan sankariin. Heikkouksia on vähän senkin vuoksi, että pahat
hahmot usein pyrkivät kieltämään ja kätkemään ne kasvattaakseen voimaansa.
J.K Rowlingin Harry Pottereissa itse pääpahan roolia esittää Lordi Voldemort, joka on lähes kuolematon ja mahtavin velho, mutta hänen heikkoudekseen paljastuu hänen kykenemättömyytensä tuntea mitään tai rakastaa ketään. Sen vuoksi Voldemort on juuri myös vaikeasti samaistuttava. Häneltä puuttuu kaikki inhimillisyys.
J.K Rowlingin Harry Pottereissa itse pääpahan roolia esittää Lordi Voldemort, joka on lähes kuolematon ja mahtavin velho, mutta hänen heikkoudekseen paljastuu hänen kykenemättömyytensä tuntea mitään tai rakastaa ketään. Sen vuoksi Voldemort on juuri myös vaikeasti samaistuttava. Häneltä puuttuu kaikki inhimillisyys.
”Kysymykseen, tuleeko samastuttavan hahmon olla moraalisesti
hyvä, onkin jo vaikeampi vastata. Ei välttämättä ainakaan tosielämän moraalimme
puitteissa. Jokaisella tarinalla on nimittäin oma moraalinsa. Tarinan
dynamiikassa on kysymys tarinalle keskeisen arvon vaihtelusta positiivisesta
negatiiviseen. ( - ) Jos tavoite on ryöstää pankki, positiivinen arvo
tarkoittaa ryöstön onnistumista. Tahdomme sitä katsojana, vaikka tosielämässä
pitäisimme moista täysin moraalittomana. (Pesonen, 2002, 3)
Ulkonäköseikat
Ulkonäöllisiä vaateita samaistuttavalle pahoille hahmolle ei
juurikaan ole. Hahmon ei tarvitse olla lainkaan katsojan kaltainen ulkonäöltään.
Ihmiset voivat samaistua hyvin eriskummallisiin ja erilaisiin hahmoihin, niin
eläimiin kuin ihmisiinkin.
Pahojen hahmojen muodoissa ja ulkonäössä on kuitenkin usein käytetty enemmän teräviä särmiä ja kulmia, kuin hyvissä hahmoissa, joita korostavat enemmän kauniit, sileät ja pyöreät muodot. Tosin eroavaisuuksia on paljon. Tyypillinen malliesimerkki on, että pahoilla hahmoilla kuten rikollisilla tai merirosvoilla on arpia ja ruhjeita kasvoissa, jotka kertovat rankasta ja erilaisesta elämästä.
Hyvät hahmot taas erottaa hyvännäköisyydestä, komeudesta ja kauneudesta, sekä sopusuhtaisuudesta. Näitä normeja kuitenkin rikotaan paljon. Usein komea tai kaunis paha hahmo saa helpommin ihmisten samaistumisen puolelleen kuin ruma ja ruhjeinen hahmo.
Pahojen hahmojen muodoissa ja ulkonäössä on kuitenkin usein käytetty enemmän teräviä särmiä ja kulmia, kuin hyvissä hahmoissa, joita korostavat enemmän kauniit, sileät ja pyöreät muodot. Tosin eroavaisuuksia on paljon. Tyypillinen malliesimerkki on, että pahoilla hahmoilla kuten rikollisilla tai merirosvoilla on arpia ja ruhjeita kasvoissa, jotka kertovat rankasta ja erilaisesta elämästä.
Hyvät hahmot taas erottaa hyvännäköisyydestä, komeudesta ja kauneudesta, sekä sopusuhtaisuudesta. Näitä normeja kuitenkin rikotaan paljon. Usein komea tai kaunis paha hahmo saa helpommin ihmisten samaistumisen puolelleen kuin ruma ja ruhjeinen hahmo.
Myös kuvakulma, millä negatiivinen ja ilkeä roolihahmo
esitetään vaikuttaa katsomiskokemukseen ja samaistumiseen. Alhaaltapäin
kuvattuna hahmo näyttää suuremmalta ja pelottavammalta. Ylhäältäpäin kuvattuna
hahmo taas näyttää pieneltä ja lannistuneelta.
Omat pimeät puolet
Pahoihin hahmoihin samaistuminen voi esimerkiksi avata
katsojalle tien tutkimaan omia pimeitä puoliaan ja tunteita, joiden
käsitteleminen on tosielämässä vaikeaa ja jopa vaarallista. Joskus katsojan
samaistumisen syynä pahaan ja moraalisesti väärin toimimaan hahmoon voi olla
halu antautua fiktion tunnevaikutukselle. Katsoja voi hakea fiktiosta myös
eskapismia eli pakoa todellisuudesta.
Motiivit
”Koska todellisen maailman lait eivät kuitenkaan sido meitä
samastuessamme fiktioon, voimme nauttia pankkiryöstöelokuvassa valtavan
rahasaaliin tavoittelusta, viimeisen keikan onnistumisesta tai nerokkaan
suunnitelman taidokkaasta toteuttamisesta.” (Pesonen, 2002, 3)
Se, miten hyvin ihmiset samaistuvat pahoihinkin hahmoihin,
riippuu siis siitä, kuinka samaistuttava hahmo on. Hyvä samaistuttava hahmo on
sellainen, joka herättää voimakkaita tunteita. Pahan hahmon on oltava hyvä
siinä mitä tekee, hänellä on oltava selkeä ja ymmärrettävä näkemys maailmasta
sekä mielipiteet, jotka avautuvat myös katsojalle.
Usein pahat hahmot toimivat
hyvien hahmojen vastavoimina ja aiheuttavat heille hankaluuksia. Se, miksi he
eivät tule toimeen tarinan hyvien hahmojen kanssa on tultava selvästi esille.
Onko syynä esimerkiksi kateus, viha, mielipuolisuus, koston- tai vallanhalu
vaiko vain pelkkä ilkeys. Myös pahojen hahmojen motiivit tulevat näin selville.
Esimerkiksi Disneyn piirroselokuvassa Leijonakuningas (1994) luihu leijona Scar
tappaa veljensä oikeamielisen leijonakuningas Mufasan suuren kateuden vuoksi,
koska hänellä ei ole mahdollisuutta kuninkuuteen ja valtaan. Scarin kateus ja
siitä aiheutuva murha saa aikaan suuren murheen tarinan päähenkilölle Mufasan
pojalle Simballe. Scarin ulkonäössä erottuu myös selkeästi pahan hahmon
piirteet – suorat ja terävät linjat sekä tummat sävyt. Hänellä on myös arpi
kasvoissa.
”Aristoteles muistuttaa, että nämä kärsimykset ja
vahingonteot toimivat paremmin läheisissä suhteissa kuin vieraiden tekeminä.
Perheenjäsenen toiselle tekemä vääryys tai ystävän pettäminen aiheuttavat
voimallisempaa sympatiaa kuin tuntemattoman tahon epäoikeudenmukaisuuden
uhriksi joutuminen.” (Pesonen,2002,3)
Sympatia
”Michael Hauge itse pitää sympatian herättämistä roolihahmoa
kohtaan tärkeimpänä tekijänä samastuttavuudessa. Tämä onnistuu Haugen mukaan
parhaiten laittamalla roolihahmo ansaitsemattoman onnettomuuden uhriksi.
Ansaitsematon onnettomuus voi olla osa hahmon taustaa tai sitten vääryys voi
tapahtua elokuvan alussa - mitä pikemmin, sen parempi.” (Pesonen, 2002, 3)
Pahat hahmot voivat aiheuttaa myös sympatian tunteita. Heitä
voi vaivata pinnan alla esimerkiksi hylätyksi tulemisen pelko, köyhyys tai
yksinäisyys, mistä syystä he haluavat kostaa muille tai henkilöille, jotka
tulevat heidän halujensa tielle. On tärkeää, että katsojalle nämä tulevat hyvin
esille, vaikka elokuvassa muut hahmot eivät niitä saisikaan selville.
Sympatia voi ilmetä monella eri tavalla. Joko pelkäämme mitä hahmolle saattaa tapahtua, suutumme hänen puolestaan tai säälimme häntä. Voimme tuntea sympatiaa vain jos välitämme hahmosta.
Sympatia voi ilmetä monella eri tavalla. Joko pelkäämme mitä hahmolle saattaa tapahtua, suutumme hänen puolestaan tai säälimme häntä. Voimme tuntea sympatiaa vain jos välitämme hahmosta.
4. Ikä vaikuttaa samaistumiseen
Ihmiset samaistuvat helpoiten saman ikäisiin hahmoihin.
Murrosikäiset nuoret saattavat samaistua helposti pahoihin
hahmoihin paremmin kuin hyviin, sillä he etsivät identiteettiään ja kokevat
rajojen rikkomisen mielenkiintoisena. Pahoihin hahmoihin liittyy myös aina
salaperäisyyttä ja karismaa, mikä kiehtoo heitä.
Hyvät hahmot ovat useimmiten
aikuismaisempia ja kypsempiä, kestävät vastoinkäymiset ja mukautuvat
yhteiskunnan normeihin. Pahat hahmot taas luovat epäjärjestystä ja kriisiä
yhteiskuntaan. Tämä usein tarinassa saattaakin pahat ja hyvät törmäyskurssille.
Pahojen kärjistettyjen tekojen takia usein hyvin onnistunut paha roolihahmo jää
myös mieleen paremmin kuin hyvä hahmo.
”Ihmiset samastuvat helpoiten suurin piirtein oman
ikäisiinsä hahmoihin. Tämä ei ole suinkaan sääntö. Ihmisellä on kyky kiintyä
varsin eri-ikäisiin ihmisiin. Sama pätee myös roolihahmoihin.” (Pesonen,2002,3)'
LÄHTEET
Pesonen, P. 2002. Toisen housuissa.
http://elokuvantaju.uiah.fi/oppimateriaali/kasikirjoitus/artikkelit/pesonen_toisen_housuissa.jsp.
Kiviranta,
A. 2012. Sitouttamisen alkeet. Turun ammattikorkeakoulu.
Tässä esseessä ei tehdä mitään selkeää päätelmää kysymyksenasettelusta "miksi samastuminen antiprotagonistiin tapahtuu?" vaan sen sijaan tässä eritellään sitä, mitä Pesonen on asiasta mieltä. Lähteitä ja käytännön esimerkkejä on turhan niukalti. Aihe on mielenkiintoinen, joten on sääli ettei essee pureudu aiheeseen kuin pintapuolisesti.
VastaaPoistaEsseen tehtävä on aukoa, ei laukoa :D HAHHAH. Ei vaine. Se on sillä tavoin, että yhdentävää vastausta ei tällaisesta iheesta voi antaa ku on maailma nii erilaine kaikkien silmissä samoin kuin hahmot.
VastaaPoista