Tämä tässä on aihe, josta olen väitellyt ikävästi usean ja
ikävä kyllä enimmäkseen miespuolisen henkilön kanssa. Olematta yhtään puolueellinen, miehet ovat useammin vain halunneet sanoa asian ääneen. Lasten kurittaminen fyysisesti. Kyllä
vai ei?
Ja edelleen pistää vihaksi.
Vastaus on ehdoton ei. Ja minulla on sille hyvä perustelu. Perustelu on
se, että se on maassamme laissa kielletty.
Mielestäni lapselle hyvä rangaistus on laittaa huoneeseen
rauhoittumaan tai mahdolliseen toiseen paikkaan ”jäähylle.” Näin ovat omat vanhempani toimineet usean lapsen omaavassa perheessämme ja olen siitä erittäin tyytyväinen. Se ei ole
tehnyt minusta huonosti käyttäytyvää ongelmaoppilasta saati nuorisorikollista,
etten ole saanut kuuluisaa korvapuustia saati tukkapöllöä. Itseasiassa en ole
kertaakaan elämässäni ollut jälki-istunnossa. Itseasiassa en ole kertaakaan elämässäni
ollut edes opettajan puhuttelussa.
Aikuisen fyysinen
kajoaminen lapseensa on mielestäni vain merkki siitä, että hallinta ja auktoriteetti on
kadotettu. Pahimmassa tapauksessa ”kuritus” kuten tukkapöllö, luunappi, kiskominen korvasta ja vaikka vitsalla lyöminen pepulle (ja kuinka paljon nämäkin poikkeavat toisistaan väkivaltansa suhteen!) voi muuttua pahoinpitelyksi, josta jää lapseen pysyviä vammoja.
Siellä sitten neuvolassa selitellään, että Maija se vaan asfalttiin kompastui. Kuka
ylipäätään määrää rajan sille, missä menee kuriuksen ja väkivallan raja? Missä menee hyvää kuria pitävän vanhemman ja väkivaltaisen aikuisen raja?
Fyysinen kurittaminen on väärin. Siinä aikuinen on
menettänyt malttinsa ja otteensa vanhempana. Se on heikkoutta. Vanhemman
heikkoutta, sillä lapsi on häntä aina heikompi ja pienikokoisempi osapuoli. Epäreilua.
”Kyllä lasta pitää kurittaa. Ei ne muuten tajua, ne on niin
tyhmiä eikä opi arvostamaan vanhempiaan,” sanoo herra X. Herra X sanoo näin,
koska häntä itseään on kuritettu lapsena. Sanoisiko hän niin, jos häntä ei
olisi kuritettu? Mitä vanhemmat edellä sitä lapset perässä.
Mitkä sitten olisivat hyviä ratkaisuja kurituksen sijaan? Tässä teille esimerkkejä, jotka vievät paljon vähemmän energiaa ja tuottavat hemmetisti vähemmän mielipahaa sekä vanhemmalle että lapselle; Lapsen huomiotta jättäminen, lelujen takavarikointi tietyiksi ajoiksi, palkitseminen hyvästä teosta, sanallinen toruminen ja jäähylle viemisen käytäntö tuovat varmasti parempia tuloksia.
Toinen kiistanalainen aihe, on oppilaiden kurittaminen
koulussa tai pikemminkin millätavoin heitä saa ylipäätään käsitellä? On
väkivaltaisia oppilaita, jotka voivat aiheuttaa vaaraa ja pahoja tilanteita
sekä itselleen, muille oppilaille että opettajille. Entäpä jos oppilas
pahoinpitelee aikuista?
Helsingin Sanomat kirjoittaa nettisivullaan 12.9.2012:
” 10-vuotias oppilas
riehui ja hakkasi kahta opettajaa vantaalaisessa koulussa tiistaina
aamupäivällä..
Poika paiskoi aluksi tuoleja koulun käytävällä ja lähestyi
muita oppilaita iso kivi kädessään. Opettaja joutui ottamaan pojan kiinni,
ettei tämä vahingoittaisi ketään. Poika pääsi lyömään tätä ja toista hätiin
tullutta opettajaa nyrkillä kasvoihin.
Toisen opettajan huuli turposi lyönnistä, mutta toinen
selvisi vammoitta. Poliisipartio kävi paikalla. Asian käsittely siirtyy
sosiaaliviranomaisten hoitoon.”
Toinen samantyylinen tapahtuma kävi vielä samassa kuussa.
HS
kirjoittaa nettisivullaan 26.9.2012:
”Koulupoika pahoinpiteli neljää opettajaa Vantaan
Martinlaaksossa tiistaina kello 9.45.
Välikohtaus sai alkunsa, kun 8-vuotias poika pyöräili
välitunnilla koulun pihalla, vaikka se on koulun säännöissä kiellettyä. Poika
ei välittänyt opettajan kiellosta vaan jatkoi pyöräilyä, kunnes törmäsi toiseen
oppilaaseen. Naisopettaja otti poikaa
kädestä estääkseen ajon jatkamisen, jolloin poika löi opettajaa nyrkillä
silmään niin, että silmästä alkoi vuotaa verta. Lisäksi poika löi ja potki
naista sekä repi häntä hiuksista.
Toinen naisopettaja tuli paikalle ja otti pojan toisesta
kädestä kiinni, jolloin poika puri ensimmäistä opettajaa kasvoihin ja löi
toista käteen, saaden kätensä vapaaksi.
Paikalle tullutta kolmatta opettajaa poika löi nyrkillä poskeen ja
potkaisi sääreen. Tämänkin jälkeen poika vielä pukkasi päällään neljännen
opettajan ylähuulen verille.
Tilanne saatiin lopulta rauhoittumaan, kun paikalle tullut
miesopettaja otti riehuvan pojan kiinni.
Vammoja saaneet opettajat kävivät lääkärissä näyttämässä
vammojaan. Tapauksesta ollaan oltu yhteydessä pojan huoltajaan sekä
sosiaaliviranomaisiin.”
Suomen laissa määrätään, ettei opettaja saisi juuri käydä
oppilaisiin fyysisesti kiinni. Mitenköhän sellainen määritellään tällaisissa tilanteissa?
Tarvisiko kouluihin sitten hankkia erillinen henkilö vastaamaan
väkivaltaisuuksista kerta opettajat eivät tällaiseen sovi? Lisäksi, viitaten ensimmäiseen aiheeseen, mistä poika on mahdollisesti nähnyt tällaista mallia hakkaamiseen? Videopelit voivat olla yksi syy tai sitten ehkä vanhemmat? Jos perheessä lyödään, lapsi siirtää nopeasti käytännön muillekin elämänalueille. Nämä ovat kuitenkin vain omia hataria veikkailujani.
Toista oli ennen kuulkaas. Siellä lukkari läväytteli
sormille, kuten Aleksis Kiven Seitsemässä veljeksessä. HUIS! vaan ja MÄISKIS!
ku et sinä tehnyt läksyäs Kalle. Eikä siihen ollut kellään mitään sanottavaa.
Kyllä pysyi oppilaat kurissa. Sehän olisikin
metkaa, kun joku opettaja saa jatkossa oppilaalta turpaansa, niin hän antaa
muitta mutkitta takaisin. Että tuostas saat ja tuosta. Ja vanhemmat kotona,
että oikein teki. Niihä isä ja äitiki tekee, ku hankalaks rupeat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti