Mielenkiintoista on huomata monien – ei kaikkien –
tuottajien (ja lihansyöntiä kannattavien, jotka eivät kyseenalaista tuotantokoneistoa) väittävän erilaisia asioita. Vastaan muutamiin väitteisiin, mitä
tuottajat usein sanovat eläimistään. Haluan kuitenkin pohjustaa, ettei
tarkoituksenikaan ole alkaa syyttää mitään yksittäistä tilaa tai yksittäistä
tuottajaa. Tarkoitus on saada kuluttajat ja mieluusti tuottajatkin
kyseenalaistamaan arvomaailmansa missä elävät. Astua kuplan ulkopuolelle. Mitä
jos ? Mitä jos en olisi sidottuna eläimestä saatavaan hyötyyn? Mitä silloin
ajattelisin? Miksi ajattelen niin kuin ajattelen? Miksi muut ajattelevat kuten
ajattelevat? Ja tätä ajatustyötä teen itsekin jatkuvasti, kaiken tiedon ja
periaatteet kyseenalaistaen.
Väite 1.
”Tämä käytös on normaalia.”
Miten määritellään ”normaali” ympäristössä, minkä ihminen on
eläimelle sanellut? Ympäristö, missä rajoitetaan eläimen liikkumista (erilaisilla tiloilla, missä eläimiä pidetään), sen
sosialisointia muiden eläinten kanssa (eristämällä eläin joko yksin tai tiettyjen eläinten kanssa samaan tilaan) sekä kykyä huolehtia poikasista joko ne
erottamalla heti synnytyksen jälkeen emosta tai muutaman päivän kuluttua siitä
(maidontuotanto, broilerin- ja kananmunantuotanto), estämällä suora kontakti ja
huolenpito (emakkohäkit tehosikalassa) tai poikanen tappamalla (kukkotiput
kananmunantuotannossa.)
Väite 2.
”Tule itse tänne katsomaan, miten nämä asiat hoidetaan! Itse
et osaisi hoitaa tällaista tilaa hetkeäkään.”
Ensinnäkään, koskaan en ole tuottajaksi halunnut enkä tukea
toimintaa, mikä perustuu eläimestä saatavaan hyötyyn. Toisekseen, jos lähtisin
kiertämään jokaista Suomen tilaa, siihen menisi melkoisesti aikaa ja
todennäköisesti en pääsisi sisälle. Tuottajat voisivat itse muuttaa asenteita
laittamalla rehellistä videomateriaalia tiloiltaan ja pitää silloin tällöin
avointen ovien päiviä. Jos pelkää ihmisistä tulevia tartuntoja, ovat ratkaisuna
rehelliset videot ja kuvat. Nettisivut, Facebook-sivut, Twitter…. Siksi
kyseenalaistan, miksi ovet pidetään kuluttajilta kiinni? Eikö asiakas saa
kyseenalaistaa tuotetta? Eikö asiakas ole aina oikeassa? Kolmannekseen, vaikka
eläimiä hoidettaisiin mallikkaasti, se on edelleen hyötyyn perustuvaa hoitoa.
Eläimen tuotantotehon hiipuessa se tapetaan ja sitä koskevat myös muut
tuotannolliset ongelmat. Esimerkiksi Suomen laki sallii lehmiä pidettävän
parsinavetoissa parressa kiinni koko talviajan.
Väite 3.
”Luettu ja kuultu tieto ei ole minkään arvoista. Ei siten voi tietää tuotantoeläimistä mitään.”
Kriittisesti luettu ja kuultu tieto on kullan arvoista. Syy oppimiselle. 2015 on mahdollista, että me ”tyhmät ja tietämättömät” kuluttajatkin voimme ymmärtää tuotantoeläinten elintavoista ja hoidosta jotakin. Internet ja muut lähteet ovat täynnä myös erinomaista, käytettävissä olevaa tietoa ja myös kokeneiden tuottajien keräämää tietoa. Esimerkiksi kirja Syötäväksi kasvatetut on palkittu tieto-opas tuotantoeläinten kohtelusta ja mistä suomalainen ruoka tulee. Tällaisia tietolähteitä ei voi syyttää vääräksi, huonoiksi tai virheelliseksi, vaikka terve kyseenalaistaminen on aina hyväksi ja jokainen tieto tulee käsitellä. Sama kuin sanoisi, ettei kukaan voisi olla hyvä lasten kanssa ja ymmärtää heitä, ellei ole omaa lasta.
Kriittisesti luettu ja kuultu tieto on kullan arvoista. Syy oppimiselle. 2015 on mahdollista, että me ”tyhmät ja tietämättömät” kuluttajatkin voimme ymmärtää tuotantoeläinten elintavoista ja hoidosta jotakin. Internet ja muut lähteet ovat täynnä myös erinomaista, käytettävissä olevaa tietoa ja myös kokeneiden tuottajien keräämää tietoa. Esimerkiksi kirja Syötäväksi kasvatetut on palkittu tieto-opas tuotantoeläinten kohtelusta ja mistä suomalainen ruoka tulee. Tällaisia tietolähteitä ei voi syyttää vääräksi, huonoiksi tai virheelliseksi, vaikka terve kyseenalaistaminen on aina hyväksi ja jokainen tieto tulee käsitellä. Sama kuin sanoisi, ettei kukaan voisi olla hyvä lasten kanssa ja ymmärtää heitä, ellei ole omaa lasta.
Väite 4.
”Tämä lehmä voi hyvin. Se saa vasikan joka vuosi ja lypsää
hyvin.”
Jos jokin eläin toimii ihmisen sille asettamassa tehtävässä
hyvin (lehmä eläimenä on vain esimerkki) voiko sen silloin katsoa voivan
kokonaisvaltaisesti hyvin? Vaikka ihminen saisi lapsen joka vuosi, hänen
mielenterveydestään se ei juuri kerro. Miksi siis kuvittelemme muiden eläinten
voivan hyvin jonkin meille sille asettaman kiintiön täyttyessä? Vaikka sen
karva kiiltää, mutta pää on kiinni parressa, olisi syytä kyseenalaistaa, mikä
on eläimelle lajityypillistä ja oikeasti sille merkitseviä asioita.
Tutkimuksilla on osoitettu, että eläimen valinnanvapaus omassa elämässä on
suuresti sen hyvinvointiin vaikuttava asia. Esimerkiksi eläin, jolle on
tarjottu suoraa ravintoa tai ravintoa, minkä eteen sen on tehtävä jotakin, on
valinnut aina mieluiten ajattelua ja toimintaa tarvitsevan ravinnon. Tilanne ei
muuttunut, vaikka eläin oli voimakkaasti nälkäinen. Joten – eläimen hyvinvointiin
konkreettisesti vaikuttavia tekijöitä on sen valinnanvapaus. Valinnanvapauden
keskeisimpiin ominaisuuksiin eläimen elämässä kuuluu esimerkiksi ravinnon
hankinta, liikunta ja sosialisointi muiden kanssa. Joten, emme voi mitenkään
todistaa, että jos esimerkiksi lehmä lypsää hyvin se voi kokonaisvaltaisesti
hyvin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti